نکات جامع در مورد دیتیلینگ

مراکز کارواش و مشاغل مربوط به دیتیلینگ زمانی رونق می‌گیرند که مشتریان از خدمات ارائه شده راضی باشند. این جمله به نظر ساده و واضح می‌آید - و بله، عوامل دیگری نیز در موفقیت وجود دارد. اما مشتریان راضی به مشتریان دائمی تبدیل می‌شوند و احتمال بیشتری دارد که خدمات را به دوستان، اقوام و همسایگان خود توصیه کنند. داشتن مهارت در انجام وظایف دیتیلینگ - چه داخلی و چه خارجی - ستون فقرات این کسب و کار است. چه به دنبال شروع یک کسب و کار جدید در زمینه دیتیلینگ باشید، چه بخواهید پیشنهادات خود را گسترش دهید تا مراکز سود جدیدی را در بر بگیرد یا کارکنان خود را با بهترین شیوه‌ها به‌روز کنید، این نکات به شما امکان می‌دهد خدمات درجه یکی ارائه دهید که مشتریان جدید را جذب کرده و مشتریان فعلی را حفظ کند. 


ظاهر: حفظ ظاهر

از آنجایی که قسمت بیرونی خودرو بیشترین آسیب را در برابر عوامل جوی متحمل می‌شود و توسط سایر رانندگان و رهگذران مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد، در یک کارگاه دیتیلینگ باید به آن توجه ویژه‌ای شود. شوینده یا صابونی که استفاده می‌شود باید دقیقاً همانی باشد که برای استفاده روی رنگ خودرو طراحی شده است، چه با دست تمیز شود و چه با تجهیزات خودکار. 

مرحله بعدی که می‌توانید پس از شستشو به رانندگان ارائه دهید، استفاده از خاک رس است. با گذشت زمان، آلاینده‌ها می‌توانند روی سطح رنگ بنشینند. پاک کردن این آلودگی‌ها با شستشو به تنهایی دشوار است و به جای اینکه اجازه دهید ته نشین شوند و منجر به خراش شوند، باید خاک رس خمیر مانند را روی تمام سطوح بمالید تا این مواد تحریک کننده را از بین ببرید. مقداری خاک رس در مغازه خود داشته باشید و اگر متوجه شدید که ماشین‌های مشتریان پس از شستشو کاملاً صاف نیستند، این خدمات را به آنها ارائه دهید. 

اگر از خمیردندان استفاده می‌کنید، طبیعی است که لایه محافظتی بعدی را نیز ارائه دهید. سه محصول/پیشنهاد بزرگ وجود دارد که باید با آنها آشنا باشید: ترکیب، پولیش و واکس. هر متخصص حرفه‌ای یا علاقه‌مند به خودرو می‌داند که اینها بسیار متفاوت هستند و کاربردهای متفاوتی دارند. بله، برخی از برندهای مصرفی نسخه‌های «ترکیبی» (یعنی پولیش و واکس دو در یک) را بازاریابی می‌کنند که ممکن است برای استفاده‌های معمولی مناسب باشد، اما هر کارگاه بزرگ دیتیلینگ و تمیزکاری باید سه پیشنهاد متمایز داشته باشد تا بهترین خدمات ممکن را به مشتریان ارائه دهد. اگر به یادآوری نیاز دارید، در اینجا به تفکیک آمده است: 

 

مرکب ، خشن‌ترین محصول از بین این سه محصول است و برای از بین بردن خط و خش و رد چرخش استفاده می‌شود. منظور از «سخت‌ترین»، این است که مقداری از رویی‌ترین لایه رنگ یا پوشش شفاف را نیز از بین می‌برد تا خط و خش‌ها از بین بروند. 

پولیش، رنگ را تغذیه می‌کند و چربی‌های پاک‌شده در حین شستشو یا توسط عناصر طبیعی را بازیابی می‌کند. اگر از ترکیبی روی وسیله نقلیه مشتری استفاده می‌کنید، بهتر است پس از آن از پولیش نیز استفاده کنید. 

واکس آخرین مرحله است و به عنوان یک لایه محافظ روی رنگ تازه جلا داده شده عمل می‌کند. 

 

برخی از این محصولات به صورت اسپری، مایع و خمیر موجود هستند. به طور کلی، هر چه محلولی که انتخاب می‌کنید چسبناک‌تر باشد، محافظت و اثربخشی بیشتری خواهد داشت. واکس‌های اسپری که برای مصرف‌کنندگانی که خودشان می‌توانند (DIY) انجام دهند به بازار عرضه می‌شوند، کارآمد و آسان برای استفاده برای همه هستند، اما نتایج مشابهی با واکس‌های خمیری که با دقت و اراده حرفه‌ای اعمال می‌شوند، ارائه نمی‌دهند. 

اگر یک فروشگاه لوازم تزئینی دارید و می‌خواهید «کارهای اصلی» را به مشتریان خود ارائه دهید، چند گزینه موجود داشته باشید و پیشنهادهای متنوعی برای ترکیب/واکس/پولیش با قیمت‌های مختلف ارائه دهید. همچنین باید در هر مرحله از انواع مختلف پارچه‌های دستی/پدهای اوربیتال استفاده کنید: یک پارچه زبرتر، مانند پارچه حوله‌ای یا حتی پشمی، با ترکیباتی برای از بین بردن خط و خش استفاده می‌شود؛ یک پارچه نرم میکروفایبر یا پد فومی برای مراحل واکس و پولیش عالی است. پدها و پارچه‌ها را در اندازه‌ها و جنس‌های مختلف به صورت عمده از تامین‌کننده عمده‌فروشی خود خریداری کنید. تمیز کردن و استفاده مجدد از آنها امکان‌پذیر است، اما اگر حجم بالایی از مشتریان داشته باشید، به سرعت از آنها استفاده خواهید کرد.

ترکیبات، پولیش‌ها و واکس‌ها را می‌توان به صورت دستی یا با کمک دستگاه دوکاره یا چرخشی روی وسایل نقلیه اعمال کرد. مگر اینکه مشتری از شما خواسته باشد که یک ماشین قدیمی یا کلاسیک را با دقت و با دست دیتیلینگ کنید، در غیر این صورت احتمالاً برای اکثر کارها به دستگاه دوم روی خواهید آورد. این دستگاه‌ها به دیتیلینگ‌کارها اجازه می‌دهند کار را با کارایی بیشتری انجام دهند، هزینه‌ها را کاهش دهند و به شما امکان دهند مشتریان بیشتری را ببینید. با این حال، اگر در استفاده از یکی از این ابزارها تجربه نداشته باشید، می‌توانید آسیب زیادی به نمای بیرونی خودرو وارد کنید. تجمع گرما دشمن است. دو قانون کلی عبارتند از: سرعت پد را در کمترین حد ممکن برای انجام کار نگه دارید و هرگز حرکت پد را در امتداد سطح خودرو متوقف نکنید. 

اگر شما و کارکنانتان به توانایی‌های خود در کار با یکی از این ابزارها اعتماد به نفس کمتری دارید، تمرین، شما را به کمال می‌رساند. تمرین روی چکش قدیمی یکی از کارمندان (البته با اجازه) یا روی یک صفحه فلزی از یک قراضه‌فروشی را در نظر بگیرید. این تمرین به شما کمک می‌کند تا قبل از کار روی وسایل نقلیه مشتریان خود، میزان فشار لازم را اعمال کنید. 



فضای داخلی: جاروبرقی، تمیز کردن و محافظت

هنگام سرویس داخل خودرو، می‌توانیم به سه مرحله مجزا نگاه کنیم که هر کدام به ابزار/تخصص متفاوتی نیاز دارند. مرحله اول نسبتاً ساده است: جاروبرقی. شما باید یک جاروبرقی کارگاهی با لوازم جانبی متنوع داشته باشید تا بتوانید قبل از انجام تمیزکاری کامل‌تر، به گوشه و کنارها دسترسی پیدا کنید و کثیفی، شن و ماسه و سایر زباله‌ها را از بین ببرید. فراموش نکنید که کفپوش‌ها را بردارید و به قسمت‌های زیرین نیز رسیدگی کنید.

پس از پاک کردن آلودگی‌های قابل مشاهده، می‌توانید به تمیز کردن واقعی فضای داخلی بپردازید. در داخل خودرو، می‌توانید انواع مختلفی از مواد را پیدا کنید: وینیل، چرم، پارچه، پلاستیک، لاستیک، شیشه و غیره. همه این سطوح را به یک شکل و یکسان در نظر نگیرید. بله، برخی از پاک‌کننده‌های ترکیبی وجود دارند که می‌توانند بیش از یک ناحیه را تمیز کنند، اما حتماً آنها را در قسمت نامحسوس خودرو آزمایش کنید تا مطمئن شوید که به مواد آسیب نمی‌رسانند. در کل، بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید، به خصوص هنگام تمیز کردن وسیله نقلیه مشتری برای اولین بار، و ابتدا مقدار کمی از یک محلول ملایم را با یک پارچه میکروفایبر بمالید تا از بی‌خطر بودن آن مطمئن شوید. 

همین توصیه برای محافظت از فضای داخلی خودرو نیز صدق می‌کند. به یاد داشته باشید که پس از اتمام مرحله تمیز کردن، یک پارچه تمیز بردارید و برای قسمت‌های مختلف خودرو از پارچه‌های مختلف استفاده کنید، به خصوص اگر در حال تغییر محصولات هستید (یعنی دو محصول محافظ مختلف برای سطوح لاستیکی و وینیل). 

هوشمندانه است که طیف گسترده‌ای از راه‌حل‌های تمیز کردن و محافظت را برای مقابله با هر نوع کثیفی در هر نوع فضای داخلی ذخیره کنید. همچنین ایده خوبی است که سابقه‌ای از بازدیدهای تک تک مشتریان و وظایف انجام شده و محصولاتی که بهترین عملکرد را داشته‌اند، ثبت کنید تا بتوانید در زمان صرفه‌جویی کنید و هنگام بازگشت آنها همان سطح از خدمات را ارائه دهید. همچنین اگر مشتری دیگری با همان برند یا مدل به شما مراجعه کند، یک راهنمای مرجع مفید خواهید داشت.



فراتر رفتن: حوزه‌های تخصصی

در آخر، می‌خواستم چند نکته در مورد قسمت‌هایی از خودرو که ممکن است نیاز به توجه ویژه داشته باشند یا در طول کار دیتیلینگ نادیده گرفته شوند، به اشتراک بگذارم. اگر به این نقاط توجه دقیقی داشته باشید، مشتریان احتمالاً متوجه آنها خواهند شد، در حالی که رقبا ممکن است آنها را نادیده بگیرند: 

دریچه‌های هوا، ستون‌های فرمان و دیگر شکاف‌های صعب‌العبور. این قسمت‌ها می‌توانند گرد و غباری را جمع کنند که پاک کردن آن با دست و پارچه دشوار است. شما باید تعدادی قلم‌مو در اندازه‌های مختلف تهیه کنید. فقط از قلم‌موهایی با موهای خیلی سفت استفاده نکنید، زیرا می‌توانند باعث ایجاد خراش شوند. 

داشبورد. پس از گردگیری با پارچه میکروفایبر، در صورت نیاز از یک پاک‌کننده ملایم روی داشبورد استفاده کنید. از محصولات حاوی الکل (این شامل اکثر پاک‌کننده‌های خانگی می‌شود) دوری کنید، زیرا می‌توانند به ترکیبات پلاستیکی موجود در داشبورد آسیب برسانند. در نهایت، مراقب پاک‌کننده/براق‌کننده‌های بسیار براق باشید که داشبورد را بیش از حد براق می‌کنند. شاید احمقانه به نظر برسد، اما تابش خیره‌کننده از شیشه جلو می‌تواند بسیار حواس‌پرت‌کننده و خطرناک باشد. 

سطوح وینیل یا چرمی. چه این مواد روی صندلی‌ها، کنسول‌ها یا پنل‌های کناری باشند، روش تمیز کردن موضعی اغلب بهترین روش است. اگر سطح به وضوح کثیف نیست، نیازی به استفاده از پاک‌کننده‌های قوی نیست. در عوض، لکه‌ها و خرده ریزها را هدف قرار دهید. یک بار دیگر، با استفاده از ملایم‌ترین محصول موجود در زرادخانه خود شروع کنید و در صورت نیاز، به تدریج به سطوح بالاتر بروید تا از آسیب رساندن به این سطوح جلوگیری شود. وینیل همچنین دانه‌های زیادی دارد و ممکن است به جای پارچه برای تمیز کردن موضعی، به یک برس نرم با موهای زبر پاسخ دهد.

صفحه نمایش‌ها و سطوح شفاف. در حالی که اکثر نمایشگرهای لمسی از شیشه ساخته شده‌اند، صفحه نمایش شفاف جلوی سرعت‌سنج خودرو اغلب از پلاستیک معمولی است. برای این قسمت‌ها، از چیزی ملایم استفاده کنید و حتماً آن را کاملاً پاک کنید تا از ایجاد رگه و کدر شدن جلوگیری شود. برای صفحه نمایش لمسی، یک پاک‌کننده شیشه مشابه آنچه برای قسمت داخلی پنجره‌های خودرو استفاده می‌کنید، کافی است. کمی از آن را روی یک پارچه میکروفایبر اسپری کنید و به همین ترتیب بمالید، نه اینکه مستقیماً روی صفحه نمایش اسپری کنید.

کمربند ایمنی. روش تمیز کردن موضعی نیز بهترین گزینه برای تمیز کردن کمربند ایمنی است. شما نمی‌خواهید از هیچ محصول یا ماده شیمیایی استفاده کنید که می‌تواند پارچه را خراب کند و با ضعیف کردن کمربند، مشکل ایمنی ایجاد کند. اگر از نظر ظاهری کثیف به نظر نمی‌رسند، پاک کردن آنها با صابون ملایم و آب کافی است. اگر لکه‌های بزرگی وجود دارد، می‌توانید آنها را با یک برس نرم و/یا یک وسیله کوچک روی جاروبرقی صنعتی برای از بین بردن بقایای چسبیده، تمیز کنید.

 

در مجموع، وقتی صحبت از تمیز کردن و دیتیلینگ تمام قسمت‌های خودرو می‌شود، گزینه‌های زیادی در دسترس است و بهترین فروشگاه‌ها انواع مختلفی را برای متناسب با سبک‌های زندگی، انواع خودرو و بودجه‌های مختلف ارائه می‌دهند. آماده باشید تا پیشنهادات مختلف و ارزش هر یک را به گونه‌ای به مشتریان منتقل کنید که به نظر نرسد فقط به دنبال افزایش فروش هستید. ارائه افزونه‌های با کیفیت بالا و خدمات خوب به مشتری، آنها را دوباره به سمت شما بازمی‌گرداند.  

 

منبع: carwash.com


مقاله قبلیدرخشش بی‌نظیر را تجربه کنید: خدمات پولیش حرفه‌ای ایران سیت
مقاله بعدیخودروهای برقی جنرال موتورز به آپشن صندلی‌های تاشوی «راحتی آرامش» هیوندای/کیا نیاز دارند
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه