فیسلیفت خودرو، که به آن بهروزرسانی یا تغییرات میانهمدت نیز گفته میشود، به مجموعهای از بهروزرسانیهای ظاهری و عملکردی که به یک مدل خودرو موجود در طول چرخه تولید و یا بعد از خرید اضافه میشود، اشاره دارد. فیسلیفتها که معمولاً با کیت های آماده انجام می شود، برای حفظ رقابت مدل در بازار، افزایش جذابیت آن انجام میشوند. برخلاف طراحی کامل، که معمولاً شامل تغییرات قابل توجهی در پلتفرم و اجزای مکانیکی است، فیسلیفت عمدتاً بر روی بهبودهای ظاهری و تغییرات جزئی عملکرد تمرکز دارد.
فیسلیفت عمدتاً بر روی بهبودهای ظاهری و شامل فیسلیفت خارجی و فیسلیفت داخلی اشاره دارد.
• بامپرهای جلو و عقب: تغییرات در طراحی بامپرها میتواند ظاهر خودرو را مدرنتر کند. • چراغهای جلو و عقب: بهروزرسانیها ممکن است شامل اشکال جدید، فناوری LED یا چیدمانهای مختلف باشد. • طراحی جلوپنجره: یک جلوپنجره جدید میتواند به طرز قابل توجهی ظاهر قسمت جلوی خودرو را تغییر دهد. • پانلهای بدنه: اصلاحات در گلگیرها، کاپوت و سایر پانلها میتواند ظاهر کلی را تازه کند. • گزینههای رنگ: معرفی رنگها یا پوششهای جدید.
• چیدمان داشبورد: یک داشبورد بازطراحی شده میتواند ارگونومی و زیباییشناسی را بهبود بخشد. • سیستم اطلاعات و سرگرمی: بهروزرسانیهای مربوط به سیستم چندرسانهای، از جمله صفحهنمایشهای بزرگتر و رابطهای بهبود یافته. • مواد و تزئینات: معرفی مواد با کیفیت بالاتر یا گزینههای تزئینی جدید. • صندلیها: بهروزرسانی طراحی یا مواد صندلیها برای افزایش راحتی.
• تنظیمات موتور: بهروزرسانیهای جزئی در موتور برای بهبود کارایی یا عملکرد بدون نیاز به بازسازی کامل. • بهبودهای تعلیق: تنظیمات تعلیق برای بهبود هندلینگ یا راحتی. • تکنولوژی جدید: افزودن سیستمهای پیشرفته کمک راننده (ADAS) یا ویژگیهای ایمنی بهروز شده.
فیسلیفتها جنبه مهمی از بازاریابی خودرو هستند که به تولیدکنندگان اجازه میدهند تا مدلهای خود را تازه و جذاب نگه دارند بدون اینکه نیاز به سرمایهگذاری قابل توجهی برای طراحی کامل داشته باشند.
• ویژگیهای ایمنی بهبود یافته: مانند کروز کنترل تطبیقی، کمک نگهداری در خط، و سیستمهای ایمنی بهبود یافته. • سیستمهای اطلاعات سرگرمی بهروز شده: شامل ادغام گوشی هوشمند (Apple CarPlay، Android Auto)، سیستمهای صوتی بهتر و بهبود ناوبری. • بهبود کارایی سوخت: از طریق تنظیمات جزئی موتور یا کاهش وزن. • طراحی چرخهای جدید: ارائه گزینههای بیشتر از نظر سبک برای مصرفکنندگان. • فناوری روشنایی LED: برای چراغهای جلو و عقب، که دید را بهبود بخشیده و ظاهر را مدرنتر میکند.
1. تویوتا لندکروز: • تویوتا لندکروز چندین فیسلیفت را دریافت کرده است که ظاهر آن را بروز رسانی کرده و ویژگیهای فناوری جدیدی معرفی کرده است.
2. تویوتا کمری: • کمری معمولاً فیسلیفتهایی دریافت میکند که ظاهر ورزشی آن را افزایش داده و ویژگیهای فناوری آن را بهروز میکند. 3. هوندا آکورد: • آکورد چندین فیسلیفت را تجربه کرده است که زبان طراحی آن را تازه کرده و کیفیت داخلی را بهبود میبخشد. 4. فورد F-150: • کامیون پیکاپ F-150 چندین فیسلیفت را دریافت کرده است که ظاهر مقاوم آن را تازه کرده و ویژگیهای فناوری جدیدی معرفی کرده است. 5. بیامو سری 3: • سری 3 معمولاً فیسلیفتهایی دریافت میکند که زیبایی ورزشی آن را تصفیه کرده و پیشنهادات فناوری آن را بهروز میکند.
6. فولکس واگن گلف: • گلف در طول نسلهای خود چندین فیسلیفت را تجربه کرده است که هم ظاهر خارجی و هم فناوری داخلی آن را بهروز کردهاند.
هر پنج تا هشت سال، اکثر تولیدکنندگان خودرو نسل جدیدی از همان مدل را معرفی میکنند. این مدت برای محصولی که در درجه اول برای کاربر نهایی در نظر گرفته شده است، طولانی است. فیس لیفتها راهی برای جلب توجه مصرفکننده به خودرویی هستند که دوران اوج خود را پشت سر گذاشته اما هنوز چند سال تا جایگزینی کامل فاصله دارد و به خودرو در رسانهها، تبلیغات و رویدادهای ویژه در نمایندگیها، شروعی تازه میبخشد.
فیس لیفتها ممکن است به دلایل مختلفی انجام شوند. "ظاهر خانوادگی" یک خودروساز، که مجموعهای از عناصر زیباییشناختی است که یک خودرو را به عنوان یک خودروی خاص معرفی میکند، ممکن است پس از معرفی اولیه، به طور قابل توجهی تکامل یافته باشد و نیاز به تغییر اساسی در سبک خودرو برای مطابقت با مدلهای جدیدتر آن داشته باشد.
سایر تولیدکنندگان خودرو ممکن است فیس لیفتها را معرفی کنند تا از آخرین فناوری یا نوآوریهای بهرهوری عقب نمانند.
فیس لیفت خودرو معمولاً روی جنبههایی از خودرو تمرکز میکنند که به راحتی قابل تغییر هستند، مانند سپرها، چراغها و غیره. یک تغییر ساده در ظاهر و مشخصات خودرو ممکن است هزینه زیادی برای توسعه و اجرا داشته باشد.
در نتیجه هزینه اضافی، فیس لیفت ماشین اغلب منجر به افزایش قیمت خودرو میشود. افزایش قیمت ممکن است از چند میلیون تا چند صد میلیون باشد، بسته به اینکه تغییرات چقدر جدی هستند. با این حال، موارد کمی وجود دارد که قیمت نوسان نمیکند.
بله، اکثر کارشناسان خودرو همین را میگویند. خودروهای فیسلیفت شده اغلب از مدلهای قبلی خود بهتر هستند، حتی اگر پیشرفتها جزئی باشند. به عنوان یک امتیاز، از رانندگی با یک ماشین کاملاً جدید لذت میبرید!